Ohmygossip.fi / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP Teen / Viihde & Julkkikset / Muoti & Kauneus / Rakkaus & Suhteet / Julkkisblogit / Haastattelut / Various NordenBladet.fi / Yhteisö, Politiikka & Liiketoiminta / Matkailu & Kulttuuri /Helena-Reet Ennetin blogi / Koti, Perhe & Lapset / Terveys & Hengellisyys /Uutiset

Helena-Reet: Lasten kanssa autolla Suomen ympäri – TEHTY! (VOL1: Tallinna-Helsinki-Nurmijärvi-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere) + KUVAT!

OHMYGOSSIP – En osaa muuta sanoa kuin että WOW! Olen itsekin yllättynyt, että ryhdyin sellaiseen ”mielettömään” hankkeeseen ja tein lasten kanssa 12 päivän kierroksen melkein koko Suomen ympäri. Koko matka oli vielä upeampi kuin osasin toivoa. Näimme ja koimme niin paljon, että sitä kaikkea on vaikea yhdellä kertaa kuvailla. Voisin heti tehdä uudelleen samanlaisen tai vieläkin pitemmän automatkan – samaa voi sanoa molemmista lapsista. Me kaikki kolme olemme matkasta yksinkertaisesti superhaltioissamme! Niin mahtavaa on matkustaa lasten kanssa ja huomata heissä uusia ja kiehtovia luonteenpiirteitä, kuunnella heidän ajatuksiaan ja suunnitelmiaan, joille arkisin koulujen, harrastuspiirien ja työn vuoksi usein niin paljon aikaa ei jää.

Starttasimme 20. lokakuuta aamulla aikaisin. Viking XPRS lähti 07.00 Tallinnasta ja saapui 09.30 Helsinkiin. Ostin edestakaiset laivaliput jo elokuussa, heti kun matkaidea syntyi ja oletin myös, että aikaisin ostamalla saan liput edullisemmin. Maksoin 157 euroa (edestakaiset liput, auto, kolme henkeä ja hytit), mutta pian selvisi, että matkasta tuleekin suunniteltua pitempi ja että liput olivat viikko ennen matkaa sittenkin halvemmat. Peruin vanhat liput (ostan aina kuuden euron vakuutuksen, joka antaa mahdollisuuden myydä liput takaisin tai vaihtaa ne). Ostin uudet liput, tällä kertaa vain yhdelle suunnalle, jotta paluu matka ei olisi kuin ”velvollisuus”. A4 Seaside Standard hytti + auto+3 henkilöä maksoi 65 euroa. Otan aina matkustaessani hytin, sillä 2h30min muuten vain ympäriinsä kuljeksien on minusta uuvuttavaa ja tuntuu ajan hukkaamiselta. Hytti antaa mahdollisuuden yksityisyyteen, rauhaan ja vaikkapa aamu-unen jatkamiseen tai työasioiden hoitamiseen.

09.30 olimme Helsingissä Katajanokanlaituri 8:ssa sijaitsevassa satamassa ja lasten toivomuksesta suuntauduimme ensimmäisenä Starbucks´iin (Esplanadi 39, 00100 Helsinki) – se on satamasta ajettaessa heti Pohjoisesplanadilla Akateemisen kirjakaupan kanssa samassa talossa. Otimme Grande Latten (5,10), kermavaahdon kera Grande Strawberry Cream Frappuchinon (5,50) ning Grande Mango Frappuchinon samoin kermavaahdon kera (5,80).

Sitten päälle Garmin geepeeässäni päälle. Koska minulla on hyvin vanha malli, rukoilin, ettei se pettäisi meitä matkalla, ja otimme suunnan Nurmijärvelle. (Klaukkalasta ja Nurmijärvestä lue lisää TÄSTÄ). Kiertelimme Nurmijärven lähistöllä, kävimme muun muassa katsomassa Aleksis Kiven syntymäkotia ja muistomerkkiä. Riipilä, Reuna, Klaukkala, Luhtajoki, Palojoki, Alhonniittu, Karhunkorpi, Raala, Jäniksenlinna, Nukari, Suomies jne… kaikki suloisia pieniä maapaikkoja. Mitä pohjoisemmaksi, sitä enemmän laajoja metsiä, heinämaita ja yksityisyyttä.

Edelleen ajoimme Hyvinkään läpi ja pysähdyimme Riihimäellä, sillä halusimme poiketa FLOW Kosmetiikan tehtaalla ja kaupassa nähdäksemme miten luontoystävällisen saippuan valmistaminen Suomessa tapahtuu. Meillä oli autossa mukanamme myös laatikko “Elisheva & Shoshana” käsityösaippuaa ja ajattelin, että kun jo olemme täällä, miksipä emme sanoisi ”kolleegoille” hei ja tutustuisi heidän saippuavalikoimaansa. Valitettavasti he olivat juuri sinä päivänä messuilla.

Riihimäellä päätimme myös lounastaa – lasten suureksi iloksi Hesburgerissa. Otimme kaksinkertaisen juustoburgerimenun (Kerrosateria) 7,90, Megahamburgerin 6,90, Juustohampurilaisen 2,60 ja isot ranskalaiset 2,70.

Vatsat täynnä, ja pieni automme suuntautui Hämeenlinnaan. Päätimme käydä Vanajaveden järven rannalla sijaitsevassa Hämeen linnassa (Kustaa III:n katu 6, 13100 Hämeenlinna), joka toimii nykyisin museona. Hämeenlinna on Suomen mantereen vanhin kaupunki ja se oli 1800-luvulle saakka yksi Suomen tärkeimmistä kaupungeista. Hämeenlinna on paikka, jossa voisi väljemmällä aikataululla viettää päiviä. Hämeenlinnan tunnetuimpia nähtävyyksiä Hämeen linnan lisäksi on linnoituksen tykkimuseo, vankilamuseo ja Hämeenlinnan taidemuseo. Täällä on esimerkiksi syntynyt ja 20-vuotiaaksi asti asunut myös maailmankuulu säveltäjä Jean Sibelius – hänen syntymäkotinsakin on matkailijoille avoinna (Hallituskatu 11).

Noin puoli viiden aikaan aloimme ajaa Tampereen suuntaan. Tampereelle on Hämeenlinnasta E12-maantietä pitkin 79 km (noin tunnin ajomatka). Ajoin pysähtymättä suoraan Tampereelle, että ehtisimme vielä illalla Ilves SPA:han ja jotta lapset pääsisivät normaaliin aikaan nukkumaan, sillä olimme kaikki heränneet kello viideltä aamulla. Hotellin SPA oli mukavan pieni ja rauhallinen, meidän lisäksemme siellä oli vain kaksi henkilöä. Uimisen ja saunassa käynnin jälkeen Ivanka Shoshana alkoi leikkiä Peppi Pitkätossu-repussaan mukana olevilla kaikkein rakkaimmilla leluillaan. Hän kertoi Baby Alive -nukelleen ja Penny Lingille, mitä oli tänään nähnyt. Estella Elisheva katsoi jonkun Hansugustan videota puhelimestaan ja minä tein tietokoneella vähän töitä. Hotelli antoi meille yllätyslahjankin, huonepalvelija toi samppanjaa, Karl Fazerin suklaata, mansikoita suklaassa ja lapsille pillijuomia. Kun kysyin, minkä johdosta se on, me emme ole tilanneet huoneeseen mitään, neitonen ilmoitti, että se on hotellilta VIP-vieraille. 😀 Nice! Ei voi sanoa mitään, mutta tunsin itseni hyvinkin poikkeukselliseksi. Kiitos! Meidän huoneemme oli korkealla ja ikkunasta avautui mahtava näkymä. Tähtien valaisema Tampere oli erittäin lumoava!

Seuraavassa blogipostituksessa päivä Tampereella ja meidän matkastamme Vaasaan!
Halauksia!

Tags assigned to this article:
matkabloggaajamatkablogimatkailuSuomi

Mainos:

High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.