Ohmygossip.fi / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP Teen / Viihde & Julkkikset / Muoti & Kauneus / Rakkaus & Suhteet / Julkkisblogit / Haastattelut / Various NordenBladet.fi / Yhteisö, Politiikka & Liiketoiminta / Matkailu & Kulttuuri /Helena-Reet Ennetin blogi / Koti, Perhe & Lapset / Terveys & Hengellisyys /Uutiset

Helena-Reet: Lasten kanssa autolla Suomen ympäri (VOL4: Matka Vaasan läheltä Vöyristä Kokkolan ja Kalajoen kautta Ouluun sekä ilta SPA:ssa) + KUVAT!

OHMYGOSSIP – Maanantaiaamu (22. lokakuuta) oli Suomessa jälleen aurinkoinen ja kaunis. Pieneen, rakkaaseen vuokrataloomme, jonka Airbnb:stä vuokrasin, hymyili sisään aurinko ja ikkunasta avautui verraton näkymä järvelle. Söimme aamupalan ja noin kymmenen aikaan starttasimme Vöyristä Oulun suuntaan. Kuten jo edellisessä blogissa (lue TÄSTÄ) kuvailin, Suomen länsirannikko on hyvin kaunis ja kutsuu oitis lomailemaan – oletpa sitten Turussa, Vaasassa, Oulussa, Kemissä tai näiden kaupunkien välillä sijaitsevissa pikkukaupungeissa. Kauniit näkymät Itämerelle, kauniit mänty- ja kuusimetsät, suloiset pienet kylät…

Ensin ajoimme pitkin valtatie E8:a (Vöyri -> Kaitsor -> Karvat -> Oravais -> Ytterjeppo -> Kovjoki -> Pedersöre -> Edsevö -> Lepplax -> Kruunupyy eli Kronoby) Kruunupyyhyn, jossa minulla oli Botnia-hotellissa (Kirkkotie 8) nopea työlounas. (Botniassa saa huippuedullisesti noutopöytäaterian – 9 EUR hengeltä). Kruunupyy on tarkalleen Edsevön ja Kokkolan välissä. Kun seuraavan kerran satun sinne, haluaisin ehdottomasti käydä myös Larsmon seudulla. (Edsevön luota tulisi tehdä pieni kierros ja kääntyä vasempaan maantielle 68 (Edsevö -> Sandsund -> Jakobstad -> Larsmo -> Hästgrundet -> Gertruds -> Bosund -> Kuivakanta -> Nuolipuro -> Kokkola). Siellä on runsaasti pieniä saaria ja järviä – parisensataa kappaletta niitä on siellä yhdessä ryppäässä varmasti. Kuvittelen miten kauniita luontokuvia sieltä saisi! Se olisi ehdottomasti niiden suosikkipaikka, jotka pitävät metsässä taivaltamisesta, pyöräilystä, kalastuksesta, kanootilla melomisesta tai veneilystä tai purjehtimisesta. Uuden löytämistä ja raikkaassa ilmassa vapaa-ajantoimintaa siellä varmasti riittäisi!

Jatkoimme edelleen reittiä Kronoby -> Kokkola -> Vitsari -> Peltokorpi -> Maunumäki -> Marinkainen -> Ala-Viirre -> Himanka -> Rahja -> Siipo -> Kalajoen Hiekkasärkät -> Meinala -> Kalajoki. Tienvarsi oli täynnä liikenteenvalvontakameroita ja se sai minut väistämättä miettimään, et kiinnostavaa olisi tietää, montako ylinopeussakkoa minulle Viroon saapuu siihen mennessä, kun olemme palanneet?! (tähän mennessä ei ole onneksi vielä tullut mitään… uhhh! :D)

Kalajoella minulla oli taas kokous ja kävimme myös yhdessä kaupassa, johon haluaisin antaa Elisheva & Shoshanan apteekkikosmetiikkasarjan tuotteita (käsityösaippuat, kylpysuolat jne.) myyntiin. Kalajoen Hiekkasärkät ja Kalajoki on n. 4,5 km laaja kaunisrantainen matkailukeskus, jossa on seikkailupuisto, vesikeskus, golfkentät, hotelli, camping-alue, ravintoloita, kauppoja jne. Ympäristössä on kilometreittäin kauniita mäntymetsiä! Siellä tuli erittäin hyvä vibe – kaunis ja kiva paikka!

Kalajoelta ajoimme edelleen (Kalajoki -> Vasankari -> Yppäri -> Pyhäjoki -> Parhalahti -> Siuvatti -> Piehinki -> Haapajoki -> Arkkukari -> Raahe -> Pattijoki -> Revonlahti -> Liminka) Liminkaan, jossa kävimme Liminganportin keskuksessa, teimme pienen kahvitauon ja lepuuttelin autoilun väsyttämä silmiäni – n. 300 km oli Vöyristä alkaen takana ja noin 30 km vielä Ouluun ajettavana. Oulussa ajoimme suoraan hotelliin, sillä lapset odottivat malttamattomina Eden SPA:han pääsyä (Holstinsalmentie 29, 90510). Nautiskelimme siellä monta tuntia ja sitten söimme Aro-ravintolassa illallista – minä otin Alla Casetta -pitsan (15,90) ja Estella Elisheva tilasi Nizzan lohisalaatin (14,90), Ivanka Shoshana ei halunnut mitään, koska oli syönyt jo Limingassa. Oulu on paikka, johon haluaisin mennä ehdottomasti myös kesällä – Nallikarin lomakeskus Toppilansaarella ja hiekkaranta kutsuvat saman tien lomailemaan, mutta nyt syksylläkin oli tosi kivaa. Suomalaiset rakastavat SPA-keskuksissa käymistä ja enemmistö keskuksista onkin aina pullollaan kansaa. Kun olen käynyt jo melkein kaikissa suuremmissa suomalaisissa SPA-keskuksissa ja SPA-hotelleissa, olen jo kehittynyt tavallaan SPA-asiantuntijaksi, ja voin varsin rohkeasti vakuuttaa, että SPA-bisnekselle Suomessa riittää markkinoita. Pohjoismaisen kylmään ilmastoon lämmin allas ja saunat sopivat ihanteellisesti!

Takaisin hotellihuoneeseen saavuimme suhteellisen myöhään, tein tietokoneella vielä hiukan töitä ja sitten otin lapset kainalooni ja menimme nukkumaan. Seuraavalle päivälle oli suunniteltu useita tapaamisia ja pitkä ajo Oulusta Kemin, Haaparannan ja Kolarin kautta Leville (yli 500 km).

Tags assigned to this article:
matkailu

Mainos:

High quality & nature friendly luxury cosmetics from Scandinavia - ElishevaShoshana.com

Copyright © NordenBladet 2008-2022 All Rights Reserved.
Skandinaavisia / Pohjoismaisia uutisia ja tietoa suomeksi.
Scandinavian / Nordic news and info in Finnish.